Adwords adverteren met doordachte strategieën
Adverteren via Google Adwords is niet gewoonweg teksten op Google plaatsen. Adwords adverteren draait om het implementeren van doordachte strategieën en het continue optimaliseren van je uitgevoerde plannen. Alleen hoe doe je dat? En wat komt er allemaal bij kijken? Hoe haal je het meeste rendement uit je advertenties?
Om antwoord te geven op deze vragen, wordt er in dit artikel ingegaan op een effectieve opbouw van Adwords advertenties en de score van de kwaliteit van Adwords advertenties. Immers, alleen met effectieve advertenties zullen jouw advertentiekosten dalen, trek jij bezoekers naar je website en behaal je de meeste winsten.
De opbouw van een Adwords advertentie
De opbouw van een Adwords advertentie is ontzettend belangrijk voor het behalen van de meeste winsten. Alle AdWords advertenties worden op gelijke wijze in AdWords gezet.
Een advertentie bestaat uit de volgende onderdelen:
- maximaal 25 tekens voor de koptekst
- maximaal 35 tekens voor de eerste beschrijvingsregel
- maximaal 35 tekens voor de tweede beschrijvingsregel
- maximaal 35 tekens voor een zichtbare URL
- maximaal 2047 tekens voor een bestemmings-URL
De meest effectieve manier om jouw AdWords advertentie op te bouwen is als volgt.
- Aandacht verkrijgen
- Interesse opwekken
- Aanzetten tot actie (CTA)
Aandacht krijgen
Als eerst moet jij zorgen dat je de aandacht van de juiste doelgroep trekt. Bereik jij je doelgroep niet? Dan valt er niks te communiceren over de belofte aan je bezoekers.
Interesse wekken
Alleen aandacht is niet genoeg. Deze aandacht moet overgaan in interesse. Deze interesse zet zich om in een bepaalde belofte die jij communiceert naar de bezoekers toe in de advertentie, in ruil voor zijn klik. Communiceer duidelijk jouw belofte, ook wel de toegevoegde waarde voor de bezoeker om op de advertenties te klikken.
Aansporen tot actie (CTA)
Ook interesse alleen is niet voldoende. De bezoeker moet tot actie overgaan. Wanneer hij dat niet doet, ben je de bezoeker kwijt. Tot actie overgaan staat ook wel bekend als de call to action, afgekort is dat CTA.
Effectieve en relevante Google Adwords advertenties maken
De kopteksten
Er zijn vier diverse soorten kopteksten goed voor effectieve en relevante advertentie.
Vertel je bezoekers meteen wat ze kunnen verwachten.
Vertel de bezoekers dat jij het nieuwste product in huis hebt.
Gebruik een vraag wanneer de zoekwoorden een vraag zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: waar kan ik brillen kopen?
Zo geef je de bezoekers aan wat voor handeling zij moeten uitvoeren.
De eerste beschrijvingsregel
Deze beschrijvingsregel is erop gericht om interesse te wekken. Hier moet je jouw belofte / toegevoegde waarde communiceren. De eerste beschrijvingsregel valt op twee manieren in te vullen.
Je kan 2 of 3 eigenschappen kort beschrijven.
Je kan ook een zin formuleren zoals deze:
- Boekhouding Uitbesteden?
- Wij Garanderen U Zekerheid.
- 18 Jaar Ervaring. Bel Ons Meteen!
- boekhoudbedrijfje.nl/boekhouding
De tweede beschrijvingsregel
De tweede beschrijvingsregel kan op twee verschillende manieren geformuleerd worden.
Interesse én aanzet tot actie
Deze regel wordt in tweeën gedeeld. De eerste helft van de zin is om meer over jouw producten en/of diensten te zeggen. De tweede helft van de zin wordt dan gebruikt om de bezoeker aan te zetten tot actie.
Aanzet tot actie
Deze regel wordt volledig gebruikt voor de call to action.
Zichtbare bestemmingspagina of landingspagina
In de advertentie verwijs je ook naar een url. Dit kan een bestemmingspagina of landingspagina zijn. Beide pagina's zijn een pagina waar bezoekers op terechtkomen na het aanklikken van een advertentie of een externe link. Het enige waarin de landingspagina zich onderscheid van de bestemmingspagina, is omdat deze nieuw moet worden aangemaakt.
Een URL mag geen verwarring veroorzaken. Niet alleen bij Google, maar ook bij de bezoeker.
- Het is belangrijk dat de pagina waarop bezoekers terecht komen relevant is. Dit houdt in dat de pagina waar de bezoekers op terechtkomen goed moet aansluiten op de advertentietekst en het zoekwoord.
- Geef op de uiteindelijke pagina informatie over hetgeen waarover jij adverteert en wees origineel met je inhoud. Bied iets wat anderen niet bieden. Niet alleen Google waardeert dit, maar ook jouw bezoekers.
De kwaliteitsscore van jouw Adwords advertenties
Het opzetten van een effectieve advertentie is van noodzaak om een goede score te behalen. De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je advertentie, gebruikte zoekwoorden en bestemmingspagina's. Een advertentie met een hoge score verkrijgt een hogere advertentiepositie en de kosten zullen aanzienlijk dalen.
De score is een cijfer tussen 1 en 10. Hoe relevanter jouw advertentie is, hoe hoger je score valt. Deze relevantie wordt onder andere bepaald door hoe vaak mensen op jouw advertentie klikken. Indien je advertentie 200 keer wordt vertoond en er 20 mensen op klikken, heb je een CTR (doorklikratio) van 10%.
Alleen wees realistisch, de CTR en de score voor kwaliteit verhoog je meestal niet binnen enkele dagen. Het kan weken tot wel maanden duren.
Hulp bij Adwords advertenties
Wil jij ook meer bezoekers trekken naar je website? Optimaal gebruik maken van Adwords advertenties met zo'n hoog mogelijk rendement? En zo min mogelijk kosten maken met online adverteren?
Wij helpen je graag verder met een goede setup van je Adwords campagne. Met onze hulp haal je meer uit je campagnes, verlaag jij je kosten en trek je niet alleen de aandacht, maar stuur je bezoekers echt aan tot actie.